Een logo is het visitekaartje van je bedrijf en misschien wel het belangrijkste onderdeel van je visuele merkidentiteit. Je merkidentiteit bevat een aantal elementen die je bedrijf of merk een gezicht geven in de markt. De merknaam is uniek en spreekt aan, de tone of voice past bij de doelgroep en de gebruikte kleuren roepen de juiste emoties op. Deze elementen zijn idealiter perfect op elkaar afgestemd en dat maakt ze een belangrijk onderdeel van je zakelijke succes.
Zelfs als je al geruime tijd een reputatie aan het opbouwen bent, dan weet je dat je niet lang stil kan blijven staan en dat je soms je logo moet restylen. Heb je gezien hoe het beroemde logo van Coca Cola door de jaren heen is geëvolueerd? Het bevat nog steeds dezelfde herkenbare elementen, maar is aangepast aan de visuele voorkeuren van de moderne klant. Met diezelfde gedachten, moet je logo ontwerp trends in de gaten houden die je eigen merkaanwezigheid en je hele branche kunnen veranderen.
We hebben vijf opvallende logo ontwerp trends voor 2022 geselecteerd;
1. Minimalisme blijft trending
Dat wil niet zeggen dat merken geen weelderige of gedetailleerde logo’s kunnen maken, maar minimalisme is al een tijdje trending binnen logo ontwerp. Natuurlijk, met grote wereldmerken als Apple en Zara, is het niet meer dan normaal dat steeds meer ontwerpers dezelfde weg inslaan. Dit maakt het cruciaal voor het definiëren van je merkaanwezigheid.
Minimalisme is het perfecte medium om een eerlijke, duidelijke boodschap over te brengen aan een doelgroep. Het is eenvoudig, het duurt niet te lang om te verwerken en het is gemakkelijk te interpreteren. Deze minimalistische logo’s zijn perfect voor markten waar klanten een druk leven leiden en waar geen tijd is om uitgebreid een ingewikkeld ontwerp te bestuderen en te begrijpen.
2. Spelen met woord en letters
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden en dat geldt ook voor logo’s. Daarom wordt 2022 het jaar van logo’s die boekdelen spreken door creatief te zijn met eenvoudige woorden en hoe ze visueel kunnen worden geïnterpreteerd. Samengevoegde letters of samen een symbool vormen woorden gemaakt met een authentiek lettertype dat het karakter van het merk omhult of zelfs palindromen (woorden die achterstevoren hetzelfde lezen), worden allemaal met de dag populairder. Het kan worden geïnterpreteerd als een andere vorm van minimalisme, maar met een visuele twist.
3. Een artistiek tintje met handgeschreven logo’s
Aan de ene kant hebben we eenvoud en minimalisme nodig om direct het doel van een merk begrijpen. Aan de andere kant hebben we een behoefte aan het vermenselijken van bedrijven en een logo kan een belangrijke rol spelen in dat proces. Creatieve ontwerpers hebben een manier bedacht om dat te bereiken: handgeschreven ontwerpen. Met een vleugje imperfectie en die indruk van een penseelstreek, kan het logo een artistiek beeld oproepen dat spreekt over de persoonlijkheid van je merk. Dit is een nieuwe trend en kan je helpen je bedrijf beter te positioneren en te presenteren.
4. Beelden samenvoegen met woorden
Een andere leuke en opvallende visuele draai aan het gebruik van merknamen, is de trend om symbolen te combineren die direct een duidelijk beeld geven van wat het merk met zijn naam doet. Bonuspunten voor merken die zo’n mix creëren met de lokale doelgroep in gedachten!
Neem bijvoorbeeld het logo van Nederlandse multinational Unilever. Unilever streeft naar een duurzaam leven en het logo is daar een visuele uitdrukking van. Het is duidelijk dat de grote blauwe ‘U’ staat voor Unilever. Maar kijk wat dichterbij en je zult zien dat er nog veel meer is. Unilever produceert van alles: eten, drinken, cosmetische producten. Daarom hebben zij allerlei verschillende producten verwerkt in hun logo dat tevens de letter U voorstelt.
5. Geanimeerde logo’s staan in de schijnwerpers
Misschien is het je wel eens opgevallen dat Google het logo in de zoekmachine aanpast als er een grote gelegenheid is, bijvoorbeeld de Olympische Spelen of een feestdag zoals Kerstmis? Je kunt een spelletje spelen of gewoon met je muis over het logo bewegen om te genieten van de animatie. Google heeft daartoe genoeg ruimte, maar er zijn ook genoeg kleine bedrijven die geanimeerde logo’s gebruiken om de aandacht te trekken.
De verwachting is dat in 2022 meer merken deze eenvoudige manier gaan toepassen om hun logo tot leven te brengen op ieder mogelijk platform, bijvoorbeeld social media kanalen of gewoon als logo bovenaan een website.
Tot slot
Een logo is het visitekaartje van een bedrijf en is daarmee een belangrijk onderdeel van je visuele merkidentiteit. Voor veel mensen is het zelfs de eerste kennismaking met een merk. Het is daarom van groot belang dat je regelmatig met een kritisch oog naar je logo kijkt:
- Voldoet het nog aan de verwachtingen van de consument?
- Gaat het mee met de tijd?
Het zijn slechts enkele vragen die je jezelf moet stellen…
Gastblog mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions