Het logo is een belangrijk onderdeel van de branding en voor veel mensen de eerste kennismaking met een bedrijf of merk. Een sterk logo ontwerp roept direct vertrouwen op en is herkenbaar. Jaarlijks voeren veel bedrijven een redesign of opfrisbeurt door. Sommige waren zeer succesvol, maar er zaten ook flops tussen. Ongeacht het succes of de mislukking, ieder bedrijf dat aan de reis van een herontwerp begon, deed dit om specifieke redenen. In dit blog bespreken we 7 redenen om een logo redesign door te voeren.
1. Je logo valt niet op
De meest bekende redenen is dat het huidige logo niet (meer) opvalt. Je wilt natuurlijk weten waarom je logo niet opvalt en die van je concurrenten wel. Je moet daarom onderzoek doen, bijvoorbeeld door te kijken naar logo’s die het wel goed doen. Heb je een standaard template gebruikt om kosten te besparen of een logo grotendeels gekopieerd, dan is het tijd voor een logo redesign. Overweeg om een grafisch ontwerper in de arm te nemen, deze beschikt over de kennis en creativiteit.
2. Je logo is verouderd
Waarschijnlijk weet je het nog goed: het moment dat je je eerste logo niet ontwerpen. Dat kan 2 jaar geleden zijn, maar ook 10 of 15 jaar. Qua tijd maakt het niet zoveel uit, want je logo kan binnen enkele jaren verouderen, maar dus ook tientallen jaren meegaan of zelfs tijdloos zijn, denk maar eens aan de logo’s van Nike en Coca Cola. Het gaat erom dat het logo sterk is en bij de visie van het bedrijf of merk past. Een verouderd logo kan klanten laten denken dat je niet meegaat met de tijd (of zelfs niet meer bestaat).
Logo Coca-cola 1886-2007
3. Je logo is te complex
Vroeger werden logo opgebouwd uit verschillende elementen, zoals een woordmerk, pictogram, typografie en/of huisstijlkleuren. Als je kiest voor verschillende kleuren en meerdere pictogrammen, dan wordt het logo te complex. De befaamde uitspraak ‘less is more’ is hier van toepassing. Zorg voor een eenvoudig logo, bijvoorbeeld een duidelijk icoontje, herkenbare kleuren en een sterk woordmerk. Een goed voorbeeld is het nieuwe logo van Mastercard. Is je logo te ingewikkeld, dan is het de hoogste tijd om een redesign door te voeren.
Logo Mastercard 1968-2016
4. Je logo is niet responsive
Het is belangrijk dat je logo voor van alles gebruikt kan worden en er overal fantastisch uitziet, bijvoorbeeld op je website, sociale media kanalen, relatiegeschenken, drukwerk of zelfs bedrijfsauto’s. Het logo moet in zowel klein als groot formaat presteren. Steeds vaker kiezen bedrijven voor een responsive logo, dat zich automatisch aanpast aan het scherm waarop het gebruikt wordt. Als je overweegt om een logo redesign door te voeren, neem dit belangrijke punt dan mee in je ontwerp.
5. Je logo past niet meer bij de (vernieuwde) huisstijl
Het logo en de huisstijl zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen van de branding. Deze moeten niet bij elkaar passen, maar moeten ook herkenbaar en eenduidig zijn. Heb je de afgelopen jaren wel je huisstijl vernieuwd, maar niet het logo aangepast? Dan sluiten deze mogelijk niet meer op elkaar. Stel dat je logo niet meer bij je huisstijl past, bijvoorbeeld door afwijkend kleurgebruik, dan kan dit verwarrend overkomen. Zorg dat alles met betrekking tot je branding op elkaar aansluit, van drukwerk tot e-mail handtekeningen en van auto-bestickering tot promotiematerialen.
6. Je logo past niet meer bij het aanbod
De missie, visie en doelstellingen van een bedrijf willen naar verloop van tijd weleens veranderen. Het kan dan ook voorkomen dat het aanbod van producten en diensten ook aan verandering onderhevig is. Dat kan ervoor zorgen dat het logo niet meer past bij het aanbod. Als een bedrijf kiest voor een ruimer productaanbod, dan moet het logo dit laten zien. In het nieuwe logo van Domino’s is het woord “pizza” is weggelaten, omdat Domino’s tegenwoordig meer verkoopt dan alleen pizza’s.
7. Je concurrenten hebben een professioneler logo
Als je het goed doet, dan zijn de ogen op je gericht en zijn er concurrenten die je proberen te kopiëren. Iets om in de gaten te houden, want je wilt niet voorbijgestreefd worden. Als concurrenten nieuwe producten toevoegen, dan kun je dit ook doen. Hetzelfde geldt voor een nieuw logo, je wilt natuurlijk niet dat hun logo sterker is dan die van jouw. Als je concurrenten een professioneler logo hebben, dan moet je ook een logo redesign overwegen, want professionaliteit kan een reden zijn om voor een bedrijf te kiezen. Je loopt gegarandeerd omzet mis als jouw logo er een stuk amateuristischer uitziet.
Gastblog mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer